nuffnang

FEBUARI

Thursday, November 17, 2011

Journey To The West.. Packing version II

Rasa2 nak tau barang2 apa yg biasa aku bawak bila travel... aku akan explain secara panjang lebar. Like I said before, each an everyone of you have personal preferences... jadi, mana yg rasa nak ikut... dipersilakan. Ini adalah barang2 yang aku bawak bila travel jauh2... especially ke tempat2 yg sejuk.

Ini ler barang2 nyer.
dari kiri bawah: gadget2 (charger, HDD, etc), buff, boxer, winter socks, glove, base layer, toiletries, sleeping bag, kasut/slipar.
dari kiri atas: camera bag, tri-climate jacket, clothing, buku2 travel, main bag.

Kebiasaan barang2 yg aku bawak ni berbeza antara satu travel dgn travel yg lain... tapi aku akan pastikan aku bawak 2 bag. Satu besar... yg merah tu.. satu kecik utk day trip. Since, dah ada camera ala2 poyo hi-tech nih... beg kecik tu merangkap beg camera jgk lah...

so, secara kasar'nya daripada gambar diatas ye... bermula dari kanan/bawah..

Marell, Goretex The North Face, slipar jepang

antara bende2 wajib utk aku... selipar mesti kena ada.. pastu kasut tengah tu aku punyer main travel shoe... merangkap hiking boots, during journey shoe... perjalanan antara satu bandar/pekan ke bandar/pekan yg lain... yg belah kiri tu... standby... akan dipakai kat tempat2 yg kurang sejuk... pasal tu tk payah pakai stokin.. senang nak bukak bila visit tempat2 yg nak kena bukak kasut.. mcm mesjid, temples...

Sleeping Bags

Pastu sleeping bag... sleeping bag ni aku bawak g memana.. Driving/road trip pun bawak just in case. Tapi utk trip ni sebenarnya sleeping bag ni tak sesuai.. kalau korang perasan temprature comfort zone dia +18c... ikut kan aku kena pakai yg -15c sbb rata2 tempat aku pegi paling panas pun +15... paling sejuk -20c... hehe.. tapi budget tkde... terpaksa redha.. lagi pun aku tkde plan nak camping pun... jgn jadi macam kat Gunung Hua tahun lepas... sejuk giler terlajak nak mampus.. tido atas gunung dgn sleeping bag ni... hehe... kalau korang ada budget beli yg proper punyer.. ni aku terpaksa gamble katak..

Toiletries

Dalam banyak2 barang travel... bag toiletries ni yg paling lama sekalik. Pada aku.. mende paling praktikal dalam hidup2 berkelana aku nih... bende2 berair nih di satukan dalam satu bag.. pastu dia boleh gantung.. nak mandi senang.. berus gigi senang.. senang ler dalam toilet tuh.. hehe.. :D sangat recommend.

Winter clothing

hah.. barang2 ni nak kena ada bila pegi tempat bawah takat beku... bawah 10c pun rasa2 relevant. Utk trip ni aku bawak 2 stokin, 2 base layer kaki... dgn satu glove... pastu letak dalam beg separator merah macam kat gambar bawah..


yg hitam tu boxer, stokin nipis... dgn buff.. merah tu kira barang2 winter tu ler... senang nak capai. Tapi aku mcm nak jadi kan satu beg.. nak kurangkan barang... tgk lah.

Gadget2 kecik

nil er gadget2 kecik yg aku bawak... mungkin ada yg kena transfer kat beg kuning.. dan ada yg kena stay bag merah... antara barang2 itu adalah..

Sunblock, lips + face cream

tempat2 sejuk ni... awan kurang... jadi UV terus ke kulit... atas antara barang paling penting.. tempat sejuk yg nak pegi ni sejuk dan kering... aku pernah kat Xi'an, Shaanxi CHINA... hujung2 jari pecah2 sebab terlampau sejuk + kering... walaupun pakai glove... pastu time jalan2 jgn nampak kan muka pucat sangat... kasik hansome sikit... :) kekeke krim elak kulit kering... banana boat tak jalan sangat... :P yg ni terbaeeekk..

Solat.

apa2 pun aku buat kerana DIA.

Hard disk... 

aku kalau boleh tkmo bawak notebook... jadi HDD ni tempat aku simpan gamba dgn video masa perjalanan nanti.. rata2 journal aku lagi selesa tulis kat buku... tapi kalau aku bawak notebook pun aku bawak mende ni jgk... :)

Ampaian.

bende ni... ampaian.. utk gantung baju... seluar.. kat katil hostel.. dalam bilik ke yg tkde tempat sangkut baju... senang.. :) sapa2 pernah jalan2 dgn aku/road trip pernah nampak bende ni... kemana2 aku bawak...

Charger Ipod dng Iphone

mana tau terasa nak dengar TRAGEDY kat gunung HIMALAYA tuh...

Head lamp...

bag berbondong2... pastu nak kena pegang torchlight tika waktu memerlukan cahaya... sungguh tak sesuai.. jadi sangkut kat kepala sudeh... pastu kalau nak pegi toilet yg tkde lampu... nak kencing lagik.. nak pegang torchlight lagik.. sangat tak sesuaii...

powerbalance

tak tau sejauh mana kebenarannya.. dah lama ada... cuma jarang pakai.. jadi.. bawak just incase dalat membantu...

jadi semua gadget2 tu.. aku masuk kan kat beg separator quarter dibawah... yg kaler hitam tu polarized spectacles..

gadget bag.

yg ni plak... bag smpan barang2 camera.. charger.. lens cleaner... dgn usb cable.

pastu barang2 camera... dan gadget2 tu aku masuk kan dalam bag kuning nih...

Lowpro Sport 200 AW

sebelum ni aku pakai ClikElite Sport... bila lens dah tertambah ni.. terpaksa carik yg besar sikit.. beg yg ni lagi senang nak sangkut tripod. Bag kuning ni akan jadi day trip bag... bende2 penting jer aku bawak dalam ni... :)

tri-climate jacket

jacket ni sangat2 penting utk trip ni... mengelakkan badan dari menjadi beku... hehe.. tr-climate sbb dalam hard shell jacket ni ada fleece... fleece tu boleh bukak utk pakai kat tempat yg tak berapa sejuk... kalau al-terlampau giler babi sejuk.. pakai ler dua2... pastu dia waterproof.. :)

Baju, tuala... 

berapa banyak baju nak bawak eh?? hah.. aku bawak baju 3 helai jer (semua lengan panjang).. dgn seluar 4 helai.. 2 panjang... 1 3/4... satu short.. kesemua baju dgn seluar ni senang kering... pastu tuala tek towel pun senang kering.. dan odorless.. kadang2 tak sempat tunggu kering dah kena packing kan... jadi.. mmg towel travel pun... pastu atas buku2 rujukan.. :D

Separator bag utk baju/seluar

jadi semua baju2 dan seluar tu aku masuk kan dalam separator bag sebelum masuk dalam main travel bag...

Main travel bag

last sekali... main travel bag.. ini ler travel bag kebanggaan aku.. :) aku mmg suka pakai hiking bag sbb dia mmg design utk bagi keselesaan kat pemakai bila kena jalan kaki jauh... bawak berat2 pun still ok.. tapi disadvantages dia.. kecik ler.. yg ni 60ltr. make sure travel bag tu ada rain cover... cuaca kite tk tau kan... pastu dawai melingkar kat atas beg tu.. pac safe utk ikat dan secure kan travel bag kite bila kite check in flight nanti... jadi dorg tk ler ngada2 ambik barang kat dalam bag... itu aku akan explain kat post lagi satu ok...

secara panjang lebarnya.. itu ler barang2 yg aku bawak... ada orang suka bawak barang banyak2... ada suka sikit.. aku mcm ni ler... so, sapa yg pernah travel buat bende lain.. share lah... okeh...

terima kasih kerana sudi membaca.. :)

tata.

3 comments:

emceejalanan said...

cute jeh cerita mcm mana storage for boxers. imagine if a lady blog about preparation, i hope no UNDIES photos instead. hehe. :P.

Nas Plague said...

hahahaa... tu yg nak baca tuh.. :) kekeke

AndaQue said...

Lengkap...suka baca dan tengok photo segala barangan yang yang dibawa tu...bestnya travel kan....