nuffnang

FEBUARI

Tuesday, October 28, 2008

Asthma and Me :(


Sepuluh tahun dulu... aku tak amik pot pun pasal asthma nie. Masa belajar dulu... tak pernah pun amik medication ker inhaler ker. Tapi kekadang kalau kena tu severe lah jgk.

Mcm zaman2 ITM dulu... ada bulan2 dia. Kalau kena kebiasaannya malam. Tak boleh tido langsung.. yeler takde ubat/inhaler. Last baring kat atas meja study kat tepi tingkap.. bukak tingkap besar2 (udara kat jengka tu sgt fresh.. tak mcm pasir gudang nie.) lepas tu ok kot... kalau tak ok pun sebelum g kelas akan jadi ok. Masa tu aku kena asthma nie dah boleh agak... in transition musim tengkujuh dgn musim panas (disebabkan global warming sekarang nie dah tak ada musim yer tak). Aku rasa udara bertukar kot..

Tapi sekarang lain... mungkin disebabkan global warming jgk. Atau latest aku dapat tau stress level... yang mana satu pun tak pasti.

Orang kata lagi umur meningkat stress level pun ikut meningkat jgk. hmm.. tak tau kebenaran setakat mana... tapi kalau ikut logik. Makin umur meningkat makin banyak tanggungjawab... betul tak? kalau ikut normal/orang2 biasa... rumah mau kena beli/sewa, kereta (kalau mampu) nak kena ada, family... anak.. mana nak dapat income. cukup? pastu masalah2 lain... masalah keluarga ker, tempat kerja... Orang mcm aku nie... mmg bermasalah. :P hehehe. Banyak sgt kehendak, banyak sangat kerenah, banyak sangat benda nak, banyak sangat impian... tu yang stress tue.

Aku rasa apa jgk keputusan kite dahulu, akan bagi impact kat kite skrg. Bukan nak regret... cuma impact either positive atau negative mesti ada. eg. kalau dulu aku decide nak travel rather then kerja... mungkin hobby aku sekarag lain, atau masalah yang aku hadapi skrg lain.. mungkin sekarang kat nepal ke tak dapat balik. atau dalam jail kat Kazakhstan ker sbb masuk tak pakai visa/permit... mcm2 lah... kena makan dgn rimau ker... hehe jadi kemungkinan untuk aku tak dapat asthma tu peratusan dia nipis lah... :P sama jer.. I'm a kind of person who enjoy life so much.

Berbalik pada citer asthma aku... lately sgt kerap plak pakai puff. Kalau ikut kajian dah masuk area Yellow... aku surf kat WebMD agak risau jgk... hehe MATI tak cukup napas.. hehe aku nie sgt active sport... package skateboarding, MTB downhilling, XC, XC touring, gym... running (dah lama tak buat)... realize bila banyak activity lagi kurang peratus aku nak kena asthma. Banyak orang claim yang sports release stress... I think I can second that opinion.. sbb ia sgt benar.

Mula2... buat andaian sendiri.. bila sport jer.. paru dgn salur pernafasan kembang... sbb nak lebih udara. Jadi bila previous lubang udara kite kecik dan selalu susah untuk bernafas. Bila kite sports ia dah kembang dan senang untuk bernafas.. hehe :( sgt naive. huhu. Sbb sapa yang tahu especially kawan... "Kenapa kau sgt active sedangkan kau ada asthma?"... aku jawab.. mmg nak kena active untuk kembangkan paru2... kekeke... jawapan sebenarnya.. sports bawak kite concentrate kite ke alam lain... lari dari masalah. Mungkin kalau skate, DH/FR, XC, futsall... sukan2 ni akan paksa kite focus... (teori.. mungkin).. aku bukan doctor.. tapi rasa2/rata2 macam tu kot..

sbb tu aku akan try buatkan diri sendiri busy.. :P tapi lately asthma nie menjadi2 plak. Pagi petang siang malam. Aku kena berenti merokok ker???!!! ala tak nak la... tak best. :P kurangkan boleh kot. Sayang nyawa? hmmm sayang lah jgk... nak bawak plan WebMD tu g jumpa doctor lah.. seek medication.
Pelik tapi benar... bila nak gig tak pulak sesak napas. Bila kayuh beskal tak pulak ken asthma... bila travel lagi lah tak pernah langsung nak bukak mulut sumbat puff tu amik ubat. Rasa betul lah... untuk benda2 yang kite minat buat... yang kite suka concentrate... stress level kite turun tahap lantai...

5 comments:

timmy said...

saya sayang awak! hehehe
lama gila tak jumpa!

ultramantarojuga said...

hahaha,,,
syang rokok tanda syang nyawa,,,

Nas Plague said...

youthrustrecords: saya sayang awak jugak... hehehe jumpa kat ABC dinner... yoit!

ultramantarojuga: ishh... gilok. masa zaman sureas (ex-POH) sXe dulu, ada try2 jugak nak berenti... perghh aku antara orang2 yang rugi... :(

artsoul said...

salam kenal...nak susruh berenti isap rokok sure tk bole kan? so kurang2kan atau jgn la sedut dlm2...kesiankan dada awak tu..

Nas Plague said...

artsoul: salam kenal jgk... :) kurang2kan boleh... tapi kalau tak sedut dalam2 dah kire tak merokok... hik hik hik... :P thks bg advice... :)