nuffnang

FEBUARI

Thursday, May 12, 2011

BuzzCut, Induction cut or Wiffle


hari ni aku nak cerite pasal rambut. :)
dari zaman2 tadika dulu... setting rambut aku smue di tentukan oleh ibunda/emak. Apa2 pun tk kisah... aku rasa masa tu aku kurang ada perasaan... :P hehehe. Tapi dalam tkde2 perasaan tu... aku berdoa... harap2 mak aku tak suruh orang kedai tuh potong habis rambut aku. Bagi lah hensome sikit... ye pada waktu tu aku rasa botak mmg sangat2 tak cool. :P

Keadaan bertukar bila aku masuk sekolah menengah... potongan 'slop sodok' mmg synonym dgn kepala aku (aku tau mmg tak style)... tapi aku tkde pilihan. Kadang2 jeles jgk dgn rambut2 kawan sekolah yg lawa... yg mana potong pendek pun nampak nipis, tk tergantung. Ada jgk yg tak bersyukur mcm aku... dorg rambut kerinting. :P tapi aku rasa kerinting lagi cool dari aku... haish.. lagi satu aku dulu pendiam, malas nak lawan2 undang2 sekolah... jadi aku tk akan bela rambut panjang... :P.

zaman2 IPT aku plak lain... dah pandai bergaya. Aku dgn selamba bela rambut... baru aku tau.. rambut aku bila panjang akan melentik mcm pompuan. Tapi tkpe aku suka... aku rasa aku cute... :P hehehe... tapi tk lama... aku sodok kiri kanan + belakang habis2 tinggalkan rambut atas jer yg menutupi bahagian sodok tu... lepas tu aku boleh tocang ala2 jepun... ponytail ler sikit2.

Setiap kali daftar masuk semester aku akan daftar satu hari lambat... jadi tkde orang larat nak check2 rambut aku.

tapi aku silap.

Dgn mengada2'nyer aku masuk pasukan PING PONG IPT aku... rasa2 mcm aku terer (mmg pun)... orang balik cuti.. aku kena lepak JENGKA untuk training. chissscake!...

Tapi dlm satu hari tk disedari... aku sedang lena sparring dgn pasukan aku... satu coach ni sudah maki2 + marah2 aku sbb aku punyer rambut yg lawo tuh... huh... depan awek bola jaring plak tuh... fuh... stress...

Aku dgn rebel'nyer meminjam moto member pegi kedai gunting rambut kat banda JENGKA... potong smue yg ada TAPAK SATU! :P brader tukang gunting tu tanya aku 3 kali.. betul ker.. sbb dia terperasan yg rambut aku tu sangat lawa... :P aku kata... biarkan dia... aku rela.

Sebalik dari itu... satu orang pun tk tegur aku. Dorang tau aku stress... coach yg maki2 aku tu pun bila berselisih... dia akan berada dalam keadaan berjaga2... takut aku 'uppercut' dier sekali...

Semenjak dari itu... mem'botak'kan kepala menjadi tanda protess aku... kepala aku rasa ringan... masalah mcm tkde... aku rasa PERCUMA (kire FREE)... tangan aku rasa ringan... :P tp mungkin sebab tu aku kalah PING PONG masa tournament... sbb tangan aku ringan sangat...

Masuk alam pekerjaan... aku botak kan kepala lagi tanda protes... bapak aku tk bagi keje KL... :P tapi dgn botak kepala tu.. aku cepat dikenali ramai... aku join budak2 main bola (padahal masa sekolah + IPT giler jarang main bola)... posisi aku WING KIRI smpai KINI. Disebabkan cross aku sentiasa menjadi dan kepala aku botak... diorang panggil aku RONALDO.

tapi botak aku tk lama... bila secretary plant manager sexy (mix india cina + pernah bawak balik jumpa mak aku sekali... hehehe)... cakap aku macam tikus... + manager aku suruh bela rambut dgn alasan takut rambut tu merajuk... aku mula bela rambut balik...

tapi tk lama... bila aku dgn secretary tu lost contact (tk frust pun.. sbb bukan awek gua)... + dan BAND sudah mendapat perhatian... aku mula pelbagaikan gaya rambut aku mengikut trend sendiri... :P aku COLOR, SPIKE, BUAT PAPAN DAM, BLEECH, COLOR LAGI, SPIKE... smpai lah aku setting rambut mcm ARIEL PETERPAN. :P

Tanpa disedari... kulit kepala aku rosak, dan rambut pula mulai jarang. Bukan disebabkan umur (sbb aku muda lagi)... tapi sbb banyak sgt chemical aku curah kat rambut dgn kulit kepala... jadi aku terpaksalah BOTAK kan lagi kepala...

Sejak dari itu... aku rasa botak kan kepala ni sgt relevent dgn umur aku yg masih muda nih (24 tahun)... dgn raut wajah yg mengembang sedikit (bukan gemuk tapi kurang tido)... botak adalah fesyen yg sesuai... senang nak manage... dan dgn cuaca malaysia yg tk menentu ni... panas... panas giler... sejuk... hujan giler... :P aku rasa selesa.

lagi2 aku suka pakai topi... muka nampak kemas gitew... alim2 ayam. :)

kesimpulan'nya... aku suka botak. :) biar tk nmpak hensom... (masa ada rambut dulu.. aku tau aku hensom)... tapi aku suka... tk hensom tk ler berapa pressure sgt.. yetak... lgpun pedulik apa... hehehe...

sekian... terima kasih membaca cerite2 mengarut nih... :P

No comments: