nuffnang

FEBUARI

Wednesday, December 31, 2008

Cycling Southern Thai

"kite travel nie nak sambung silaturrahim dgn sesama islam, visit mesjid... communicate dgn local. Selatan thai banyak minoriti muslim... kedatangn kite sedikit sebanyak bgtau dorang yang kite tahu dorang exist... ", abg ali.

'Soul Searching'? kebiasaan mat saleh travel itu mmg antara sebab utama kot. Untuk aku 'muhasabah diri'. Aku tahu manusia tu tak perfect... tapi at least kite cuba jadi perfect yer tak? so, the journey begins.
rabu/wednesday (24th December 2008)
dalam kiraan aku nak sampai Padang Besar tu drive ada kot makan sampai 12jam. So, awal2 aku dah sound abg ali suruh gerak pukul 6pm. Kemas? aku punyer barang2 dah settle dah semalam, semua tersusun rapi. Mcm biasa... beg pannier belah kiri mesti letak sleeping bag, tools, spare parts, toileteries. Sebelah kanan khas untuk pakaian. Handle bag aku letak barang2 yang penting2 ajer. Sbb kalau handle berat agak tak seronok nak mengayuh.

5:30pm aku tersu bergegas balik dari keje, last minute check kat bebarang dgn bike aku. kot2 ada bende yang tertinggal... checking abg ali hopefully dia dah ready. Aku tunggu kat rmh jer, sbb dia yang pick up aku nanti. Naik Padang Besar anik hilux dia. Tunggu punyer tunggu... lagi tunggu, dan menunggu... last kiteorang gerak keluar pukul 9pm. hehehe. out terus.

ringkasan travelling highway... abang drive smpai seremban, aku sambung sampai alor setar mintak tukar driver aku nak rehat, aku penat... abang ali bawak sampai Padang Besar. Smpai Padang Besar tak SUBUH lagi... :P hehe kira2 lebih kurang 8 jam setengah. huhuhu... giler pantas... aku balik taiping pun masa lebih kurang tu jgk. :P hehehe

khamis/thursday (25th December 2008)
5:30am... terus kiteorang carik mesjid. Ada jumpa satu mesjid lama kat area bandar Padang Besar, diorang sewakan lebihan kawasan mesjid tu untuk tabung mesjid. 'Cool'kan... ada rmh sewa, ada parking kereta (siap pagar ngan lock sekali). Lepas solat, kiteorang gerak breakfast 'Nasi Kuning', pastu bergegas g Mesjid Salehuddin Al-Ayubi (Padang Besar) untuk mandi + bersiap untuk masuk thailand.

Lepas tukar duit, carik ubat (ubat athma aku tinggal... pastu klinik kat Padang Besar tutup sbb krismas... hehe padan muka aku), setting2 beskal sikit. Berlepas kiteorang pukul 11am masuk immigration. Hujan renyai sikit. So plan untuk kayuh yang ini... kite kayuh terus ke Hat Yai. Pastu baru pikir nak buat apa. :P hehehe
Keluar2 immigration signboard nie... jadik kayuh ke kanan lah yea
sepanjang perjalanan lepas ladang2 kelapa sawit dgn getah kat sadao, banyak jgk mesjid kelihatan. Selang beberapa kilometer satu mesjid. :) so menandakan makanan halal tu tkde masalah ler. Dalam pukul 1pm gitu, aku ngan abg ali terberhenti sbb ada satu restoran thai-malay besar jgk dgn lauk2 kat luar menunggu untuk disudu... hehehe. apa lagi brek emergency ler kite. hehehe.
kayuhan lepas tu tak berapa best... aku sgt letih (tak tido drive), rehat dapat 2 jam jer. Last2 tido jap tepi jalan kat mana ntah. Abg Ali bagi pinjam hammock dia untuk buat alas... aku lelap jap mata. 30minit rehat... isap rokok (tak lepas... :P) teruskan perjalanan/kayuhan.
"bila makan kat prik tu budak pompuan tu kata, Hat Yai tak jauh lagi... lagi 10km jer. wah... berbunga hati aku dengor. Bila jalan depan sikit jer dari pekan prik tu.. signboard tulis Hat Yai lagi 31km. Hishh... nak kena budak nie... "
selepas 57km kayuhan kiteorang smpai di Hat Yai pukul 4pm. Lepak jgk. tp baru 57km... kan? hmmphh... kurang rehat kot. Harap2 kayuhan lepas ni ok. Sesampai kat Hat Yai tu hujan agak lebat jgk. Tak tau nak g mana... :P hehehe.. nak carik train station tak tau, stesen bas tak tau, tgk map. Ingat nak lepak Trang... tapi masa dah petang. So, dgn tak ada tujuan... kayuh ler sekitar Hat Yai tu, tak sampai beberapa minit... terjumpa stesen bas.
Mungkin disebabkan hujan, keadaan jadi sangat pantas.. deal2, cakap2. Alih2 ada dalam van dalam perjalanan ke arah krabi. hehehehe...
Sesampai kat Krabi dah pukul 9:30pm. cover 400km lebih dari Hat Yai tu... kalau nak kayuh makan 3 hari jgk kot. Smpai krabi pun tgh hujan jgk... charter tut tut/songtheaw' g hotel terdekat. Checked-In, terus sign in day tour g Phi Phi Island. wuahaha. mmg itu pun target kan... So, kire ok ler... :) maknanya stay Krabi lagi sehari... smpai khamis balik Sabtu. :)
Tutup mulut... habuk (otw g Hat Yai)jumaat/friday (26th December 2008)
hmm... giler best dapat rehat lepas satu hari suntuk travel. Drive + mengayuh... :) mmg acara yang aku nanti2 kan. Tapi seawal 2am aku terbangun, sbb sesak nafas... :( huh, pulak. Lagi tak best ubat aku tak ada. Try bertahan... keluar bilik pegi corridor, lepak balcony hirup udara segar. Tapi tak jalan jgk. Aku nak kejut abg ali tapi kesian kat dia plak, dia nak rehat. So, aku try jgk calm down... bagi reda. Tapi tak boleh nafas aku semakin lama... semakin sesak. pukul 5am lebih aku tak tahan dah. Aku kejut abg ali mintak pagi hospital... nasib baik kat area bandar (Krabi).
Dia pun bergegas carik orang hotel, kite rush pegi Krabi hospital... tk berapa jauh dari situ less than 5km kot. Smpai2 satu hospital tido... kekeke... orang jaga kaunter tu siap ada katiil lipat lagi. Mamat thai yang bawak kiteorang g hospital tu bukan main berusaha lagik kejut.
Surat hospital gue... 460bath tue!
Tgh register tu, aku g emergency room untuk amik nebulizer. Bukak pintu jer... 3 nurse tgh tido. hehehe kejut sorang... bila dah settle dia g belakang bilik mana plak, doktor plak keluar dgn rambut tak terurus... hehehe. Giler cool hospital nie... :P pastu g farmasi hospital pun tgh tido jgk... giler. balik hotel matahari belum keluar lagik... jadi aku tido jap, tp kena bangun g day tour kat pulau Phi Phi... :) woohuu... :)
7:30am bangun. mandi. breakfast. dalam kul 8am songtheaw'/van/lori datang pickup kiteorang g Ao Nang. Smpai jer kat Ao Nang (aku rasa Krabi g Ao Nang 30km lebih lah... agak lama jgk dalam kenderaan) aku survery2... mmg typical pekan2 tepi pantai yang dah expose dgn tourism. :P hehe both merchandise, bar, dgn chalet + hotel... budget @ yamaha'l. Night life sini mesti best sbb ada reggae bar. :)
pekan Ao Nang
Ko Phi Phi Leh
Ao Maya (Ko Phi Phi Leh)... tempat nie dorang buat filem THE BEACHSnorkelling... ikan sini ganaz. Aku pun digigitnya...
So tour bot pun smpai... 1st trip kiteorang g Bamboo Island. tak ler bamboo sgt, tapi pantai dia lawa lah + ayer laut yang sgt jernih/biru... aku ngan abg ali lepak jer isap rokok smbil minum coke. :P hehe... pastu bot tu grk area2 Ko Phi Phi Leh, tgk tempat dorang amik sarang burung, alah yang orng cina buat makan/ubat tu... tapi tk leh masuk dah. sbb burung tu segan. :P pastu Snorkel area Ko Phi Phi Leh... sebelah cliff jgk snorkel...
Pastu g pantai kecik kat area Ko Phi Phi Leh tu... pantai ni ler tempat dorang buat filem THE BEACH (leonardo dicaprio). Kat area ni ada dua bay(Ao)... Bay terbesar dia panggil Ao Maya... pastu nak kena trekking sikit g bay lagi satu nama dia Ao La Sama. Tapi giler crowded orang kat sini. Grk dari Ko Phi Phi Leh... kiteorang terus g Kho Phi Phi Don untuk buffet lunch (wah giler grand jer dgr kan... keke). hah kho Phi Ph iLeh ni kecik... tak ada chalet/kedai ada satu dua jer... tapi kho Phi Phi Don ni.. agak besar lah jgk. Mcm tioman, ada booth merchandise... chalet kecik2. Restoran... kalau g tioman tu mcm kat Salang lah.. cuma Ko Phi Phi Don ni pantai dia lagi luas/besar.
Lepas makan... snorkel tepi limestone lagik, pastu last sekali tour bot tu g tgh laut untuk open water snorkeling. Giler best, cuma takut jaws datang sambor sorang2 jer... keke.. dalam 30minit, tour guide dah suruh naik sbb ribut dah nak datang. :P bot terus speeding balik Ao Nang... semua bot. aku rasa ada dalam 5~6 buat bot balik. melayang2 kiteorang dibuatnya. hehehe
Day tour tu habis, kiteorang sampai balik krabi dalam pukul 4:30pm. Balik kayuh area2 krabi, g 7-11 beli snack + makanan untuk cycling esok g Surat Thani (160km). Kiteorang beli mars, roti dgn peanut butter jer... :P kekeke. dan Air. Banyak air... petang tu lepak sebelah sungai makan Phat Thai (alah mcm kuew tiau jer). Lepak2 minum kopi. Tgk ada mamat nie g terbang kan Lantern untuk ingat orang mati masa stunami 26thDec 2005.
Bandar Krabi... traffic lights beruk... heheLantern memperingati korban stunamiMalam tu kiteorang tido awal, kumpul tenaga untuk esok. :)

sabtu/saturday (27th December 2008)
kul 5am aku bangun. terus gegas mandi, siap2kan equipment beskal dgn beg smue. Kejut abg ali untuk ready. kiteorang kuar hotel sblm kul 6am lagik. Stop jap kat 7-11 beli breakfast. terus kayuh g Surat Thani. Pagi mengayuh ni bagus sbb tak panas... pastu udara masih segar. So, kiteorang take advantage keadaan tu untuk push seberapa jauh yang kite boleh sebelum rehat. :)
Direction. Kena kayuh kearah phuket. dalam 30km lebih ada simpang masuk kiri kearah Surat Thani. Arah g Surat Thani ada banyak... kiteorang discover ada 3 jalan. Kiteorang amik jalan pertengahan. Tak jauh, tak dekat... yang penting bahu jalan besar. :) kiteorang pilih highway 44.
Breakfast jap dalam perjalanan ke Surat ThaniAbg Ali... ngan hutan simpanPerghh lagi 125km... jeram dalam perjalanan ke Surat Thani Eh... muka ada senyum... :) Dah golap pun tak sampai2... :PSepanjang perjalanan lepas simpang tu jalan dia tegak jer sampai Surat thani. Perjalanan ditemani bukit batu kapur dgn jeram... :) cool kan. nasib baik tak berapa panas lah. Aku siap kena gigit tebuan tu kat bontot masa tgh lepak kat salah satu perhentian highway tue... nasib baik dah kebas. :) kiteorang smpai Surat Thani dalam pukul 10pm... hujan.
Aku mula2 nak rush terus g stesen train. Tapi aku ingat relax dulu lah bandar surat thani, daripada info yang kiteorang dapat nak g train station (kat PhunPhin, Surat Thani) adalah dalam 18km. dalam 2 jam jgk tu kayuh... jadi lepak ler bando.
Makan agak susah ler... atau kiteorang yang malas carik. Malam tu lapar giler babi, kiteorang lanyak 7-11 jer... makan meggi.
ahad/sunday (28th December 2008)
Memandangkan hari masih lama. Schedule train balik Padang Besar kebiasaannya pukul 12 tgh malam. Jadi kiteorang pun puas2 kan tido, relax bilik jer... aku turun hotel amik gambar sikit. :P pekan Surat Thani hari tu sunyi... tak tau ler masih awal ke, atau mmg keadaannya mmg sunyi...
Checkout dalam pukul 11pm... terus kayuh g PhunPhin (tempat train station). Smpai2 terus booked bed untuk g Padang Besar. Tapi bed/chair tinggal satu jer yg Sampai Padang Besar... :(, yang ada cuma sampai HatYai ajer pukul 1am pagi. Jadi amik jer yer tak... smpai HatYai baru pikir nak kayuh balik ke atau naik public transport g Padang Besar. :P
Tgh dok kalut2 tu ada orang sapa, bagi solution naik bus... ok jgk smpai cepat. Tapi nak kena kayuh balik bandar Surat Thani... :P taknak ler. Aku lapar nie... kite lepak citer ler kayuh dari Padang Besar sampai HatYai the 1st day kiteorang masuk thai, dia gelak + terperanjat... sbb dia kata jalan yang kite lalu tue (SADAO) tempat komunist. Orang banyak kena tembak situ... hehe aku tak tau ler dia nak takut2 kan ker atau betul. Masa kayuh tu ok jer... smue orang snyum jer kat area SADAO tue.. :P
Apa lagi buat mcm rmh sendiri ler... kite lepak kat situ tido, makan (7-11) smpai ler petang. tak ada orang ganggu pun. Petang dah nak senja, aku g mandi settle apa perlu settle packed balik pastu tinggalkan abg ali kat situ... aku kayuh sekitar Phunphin sesorang.
Surat Thani train station kat Phunphin
Lepak dalam tourist information centerMakcik NureeyaWarung NureeyaSurau kat Surat ThaniMalam tu kiteorang kayuh kat area2 stesen tu ada warung orang muslim, boleh makan puas2 kan... :) lepak warung tu. Owner dia nama nureeya, english agak bagus jgk... mungkin sbb banyak mat saleh tunggu ketapi balik dari ko samui. Nureeya ada 2 anak... 2 cucu... atuk dia orang pakistan... :) sangat peramah. pastu kat tempat tu jgk ada orang narathiwat lepak. Boleh cakap melayu... tgh2 lepak lagi ada brader sorang nie lepak jgk kat meja kiteorang makan.. melayuh tak reti lah.. tapi english sikit2 boleh. peramah giler jgk... asyik nyanyi kan abg ali lagu jer... keke..
isnin/monday (29th December 2008)
last day... smpai HatYai balik dalam kul 7am kot... aku tk tag jam plak masa nie. Tapi mata hari dah naik lah. Keluar2 jer dari stesen aku jerit kat abg ali kat belakang aku..."nak sarapan dulu ke atau nak terus g stesen bus...".. alih2 ada mamat selisih ngan aku nak g stesen jerit balik kat aku "alah breakfast lah dulu... kedai muslim kat depan tu jer..".. hehehe... confirm aku sampai HatYai... hehe
Plan nak kayuh balik... tapi lepas sarapan tu banyak plak tut tut lepak depan kedai kiteorang makan. Apa lagik... ayat2... dapat terus naik tut tut tu sampai Padang Besar... hehe.. senang. 1 jam setengah jer...
masa kat utara malaysia lagik... kiteorang g jeniang lawat mak, adik ngan kakak abg ali.
Itu jer kot... tapi ada banyak bende2 menarik yang korang sendiri nak kena rasa, sbb ada yang aku tak dapat nak explain dalam kata2/tulisan... okies.. slamat.
Stesen keretapi HatYai
Driver gua ke Padang Besar yang sesat... apa la lu driverPintu masuk Padang Besar belah Malaysia

Si Jambi Darat said...

pergh..best gile trip ko nas..kagum aku ngan ko punya stamina.kalo aku dah muntah brape kali agaknya..hahahaha!muka dah kaler apa la ek..hahaha

anyway,alhamdulillah ko selamat pergi n selamat pulang..

selamat!

ultramantarojuga said...

wohuuu,,,
best r trip abg naz...

Anonymous said...

memang tak lah...lagilah bila tgk ke'hitaman' lengan ko penangan angin thailand....welcome back PG!! kawasan paling sihat!aduss

isk..isk...isk...sob..sob..sob

xzerox said...

KALAU BERANI TGK BLOG AKU

paranoid of death said...

selamat kembali brader.. pergh..best nye ngayuh jauh2..kekekek... selamat bro..

Ober Frederiksen said...

fuh, lawa siak phi phi island! dayum!

iyan said...

Trip terbaik...
tak pernah aku trip naek basikal...

p/s:bro, angkat oakley gascan kat bali bape ratos dwet MY?

Nas Plague said...

Si jambi darat: hehe... aku kayuh pelan2 jer... ko boleh ikut. penat naik bus ler... kekeke

ultramantarojuga: best giler. nasib baik tak kena tembak jer... :P

seorangsoultan: kekeke... aku rasa kali ni aku tak berapa gelap lah... hensem jer... :P muahahaha

mlaka: hah tuler... tk mau ikut... kekeke

xzerox: aku selalu berani... tapi tk ada apa2 pun... kekekeke wuekk!

paranoid of death: jom ler satu kali.. tk kan indon jer.. kite tukar g indo china plak... :) cara? jom... hehe

ober sebober: hah... kan dah terlepas... giler banyak ikan... dayumisuka?

iyan: hehehe.. boleh lah iyan.. kalau ada masa banyak lagi.. mungkin dapat g jauh lagi kot.. :) aku tak beli gascan lah.. aku g beli google crowbar.. hmmm RM250 kot..

iyan said...

gogle?
naek beskal pakai gogle ke?
hehehehe...
aku minat ngayuh gak nas...
tapi basikal aku dulu runcit-runcit jek...
LERUN tajuk dia..
trip ngayuh aku paling jauh pegi sedili kecik dari tiram...
kekekekeke...

Anonymous said...

nas,what a wonderful and beautiful journey here.the scenery and experience would be precious kan bro?

hopefully,if ada kelapangan,leh kt travel sama2.