nuffnang

FEBUARI

Wednesday, February 9, 2011

Dari Permaisuri ke Kuala Rompin

Kurang pasti lokasi kat maner nih... tapi tujuan BUS ke KOTA BHARU

Paling minat bila alih2 nak g jalan... kan? hehehe... kayuh balik pantai timor ni sebenarnya dah lama terngiang2 kat dalam kepala sejak balik mengayuh dari Bkt Mertajam ke Pantai Timur dulu... tapi tak terbuat2 sbb aku takut penat... yelah umoq dah meningkat... performance bukan meningkat jgk yertak... aku rasa aku ambik keputusan untuk mengayuh ni adalah berbulan.. tapi tak kompom lagik... cuba carik kawan2 yg berminat... :)

tapi dia jadi betul2 kompom bila lagi 2 minggu nak CNY... tapi aku tk prepare apa2 pun, sbb kelengkapan smue dah ada... cuma tiub spare dgn service beskal jer... eh lupa.. dan praktis... dah lama tak mengayuh nih... :P

nak raye cina ni... nak kena beli tiket awal2 ke KOTA BHARU... tangguh punyer tangguh, aku beli lagi 4 hari nak CNY... fuhh.. BUS habis tinggal BUS tambahan jer... nasib baik ada. :)

almaklum ler... PG dgn JB seminggu lepas asyik hujan tk berenti2... mana nak keluar mengayuh... last aku kayuh dgn famy, fad, jane, nuor... dgn bawak tour guide plentong.. enchek mlake... HUJAN LEBAT GILER BABI PUN KAYUH... tapi thrill... hehehe

'Cut' intro panjang sangat... malam CNY eve tu bergegas lah aku ke Stesen Bus larkin... :) bertemankan Leman, Famy dgn Anis...

Kata kaunter masa aku beli.. bila smpai hari nak gerak g kelantan... dtg kaunter balik ambik nombor... dgn nombor bus... :) aku dgn konfiden'nyer pegi ler kaunter (nama kaunter rahsia... jgn malu kan orang)... sekali nombor tiket aku tkde dalam senarai lah... adusss... :P dah kiteorang kehulu kehilir dgn beskal.. berasak2 tgh2 orang ramai nak balik kampung CNY... :P

dah pukul 9pm.. satu2 bus tambahan gerak balik kelantan... :( tinggal 2 bus... aku dgn kawan2 terjah jer ke salah satu bus menunggu tepi bus dgn harapan orang bus nih kutip aku dgn beskal aku g balik kelantan jgk... last2 BERJAYA.. WUHUHU!!... :) tinggal satu seat jer... SATU jer... itu pun orang tu lambat dtg... :P sori brader.. gue prepare awal...

summary bus tambahan: aircond tkde... pakai angin lalu bumbung... tapi hari cantik tak hujan... aku plak duduk betul2 placing belakang bumbung.. angin rata2 pegi kat aku... jadi aku dapat tido nyenyak... :)

KHAMIS | FEBRUARY 3, 2011 (HARI PERTAMA)
hari dah terang... :P bus masih bergerak... kiteorang masih kawasan terengganu. adeh.. bila plak aku nak kayuh nih.. budget2 smpai besut awal subuh... bus driver kata dorang tak lalu besut.. dorang lalu jertih.. hurm... jertih ke pemaisuri agak kecoh dgn kete2 dan lori2... masa pun dah suntuk.. jadi aku ambik keputusan berenti pemaisuri terus terus kayuh arah kg. penarik dan lalu pantai terus ke rantau abang...

smpai permaisuri dalam kul 730am... tukar baju... basuh muke... sarapan.. aku gerak ke penarik pukul 830am... :)

aku suka betul kayuh area2 sini lalu kampung2... lalu tempat kerbau lepak... :P hutan sikit... jambatan.. sungai... :) orang melambai2... best... smue orang friendly giler...

Pantai Penarik, Terengganu

smpai penarik tu... hujan mula nak turun. Kayuh dalam hujan pun ok yertak.. bukan tk biasa... :) lama kelamaan jadi lebat.. hehehe mmg musim tengkujuh kan... :P.. tapi lepas jer sempadan kampung lain... hujan serta merta berenti... hehe... kayu tepi pantai ni mmg giler chill rabak...

dalam perjalanan aku tu terserempak dgn group2 KBS terengganu road racing... rajin giler dorang training... smue berlawanan aku dgn aku.. patut ler dorang terer... raya cina pun training... :P... best.. rata2 smue orang melambai... (kire geng2 beskal ler konon2.. hehehe... ) bersorak... menyapa... best nyer... best nyer kalau ada kawan2 ikut aku kayuh mcm ni jgk...

Aku lupa lah nama sungai nih... :P

Makan thari aku kat area Kg. Gong Badak... eh.. kot.. :P lepas pantai Batu Rakit... ingat nak makan lauk2 melayu... last restoren yg aku duduk tu tkde... aku belasah jer... lapo lah...

lepas tu rentas jambatan sg kuala terengganu... ride terus pegi pantai batu burok... :) lepak2..

kayuhan aku berhenti kat RANTAU ABANG... pukul 8:30pm... dah 12jam setengah mengayuh... chalet yg pertama tu aku shoot check in... 50 hengget... ;) restoren pun depan chalet... kedai2.. pun boleh lah tahan dekat...

tapi yang merungsingkan... satu pannier beg aku koyak rabak.... :P nasib baik barang2 aku tak tercicir... nak ikat pakai tali takut tak tahan... tali pun mana aku ada.. :P hehe... paling sesuai STAPLE... :) bergegas aku carik STAPLE kat RANTAU ABANG... :P petronas... tkde.. :P

lagi sekali.. nasib aku sgt baik... kat kedai jajan sebelah petronas tu ada satu je STAPLE... hehe aku terus beli.. ubat dia aku g patah balik petronas mintak sepapan due... :)

kurag dari setengah jam.. masalah beg koyak aku selesai... :P

A) Permaisuri B) Kg Penarik C) Kuala Terengganu D) Rantau Abang (total 132km)

JUMAAT | FEBRUARY 4, 2011 (HARI KEDUA)
pepagi lag aku dah bangun... :P biar start awal.. smpai pun awal... :) boleh relex2... gerak dari RANTAU ABANG dlm pukul 630am... matahari baru nak terbit. Best sebb sejuk + kete tak banyak... orang masih tido lagik... pastu lauk pauk breakfast smue panas2.. hehe... jgn sakit perut sudeh... :P

hari kedua ni mmg tkde tanda2 nak hujan... panas terik jgk. hari ni aku cuba pastikan makan thari.. makan nasi campur lauk2 kampung... hehe... kayuhan ke arah dungun kureng best sbb kerete2 dah start banyak... sama jgk PAKA dgn KERTEH... nak masuk jalan pantai DUNGUN takut keluar balik jauh... pantai 11km tuu... (singboard cakap... :P)

Lupe tulis pantai apa nih... :P hehehe

Banyak jgk telan air... lagi2 REDBULL 6 hengget kat 7E.. kadang2 ada kat petronas kiosk. nak dijadikan citer.. lepas aku lepak petronas kiosk... relek2.. nak kayuh balik masuk jalan besar... MIEP (kawan) kerja Petronas Gas sergah dgn HILUX'nyer... dia ajak lepak.. makan... pastu dia hantar aku terus g CHERATING.. siap booked kan chalet tu.. fuh makasih MIEP... jimat 51.2km kerteh ke cherating... lepas makan.. sepanjang perjalanan naik HILUX tu aku bantai tido... hehehe selesa giler rasa dapat aircond... hahaha... :P (ngelat!!!)

smpai cherating pun dlam kul 4pm... lepak2 lagi dgn miep dia terus balik kerteh. Aku mandi... terus call MOGORT (Revernation)... kot2 dia ada kat CHERATING... ADA!... :)

mcm reunion plak kat Payung Poie nih.. smue kawan2/brader2 reggae ada sini... lepak payung dgr reggae.. minum neslo ais... fuh.. heven... pastu petang kiteorang ramai2 lepak surf point tgk budak2 surf... MOGORT kata surf pagi2 bagus... budak2 tak ramai.. ombak pun cantik... dari jauh aku tgk.. ada jgk yg pro2 nih... :) kitorang lepak situ smpai senja... malam plan lepak2 kat Payung lagik...

Cherating, Pahang

misi aku nak makan nasik campur lauk2 kampung tk dapat lagik.. thari tadi makan dgn miep nasi ayam.. malam tkde bende lain terpaksa bantai nasik lemak... plan nak lepak pun tk dpt.. lepas makan... balik chalet terus terlena... :P smpai esok pagi...

a) Rantau Abang ke Kerteh (48.2km) kayuh...
b) Kerteh ke Chrating (51.2km) naik HILUX daaa.... :P hehe

SABTU | FEBRUARY 5, 2011 (HARI KETIGA)
harini aku gerak awal dari semalam... awal 2 minit.. hehehe... 630pm jgk... elok jgk smalam aku tido awal... rata2 dari cherating ke kuala rompin kurang 10km nak 200km. fuh... boleh lagi ker aku layan distance mcm gini... aishh... :P

kayuhan aku pepagi tu lalu kg cherating.. mmg gelap giler... ada kete sikit jer.. selang 10~15 minit satu kete lalu... sunyi... tapi apa yang aku perasan.. performance kayuh aku hari ni ada improvement sikit dari semalam... jadi mungkin smpai rompin sedikit awal dari jangkaan...

kayuh dulu ke kuala rompin aku gerak pukul 6am... jadik agak ok bila mengharungi highway baru (sikit jer lagi nak siap) dari tg. lumpur pegi pekan... tapi kali ni.. aku budget2 mmg matahari kat atas kepala masa aku lalu highway tu... fulaweh... haish... :P

dari KUANTAN kearah PEKAN ikut Tg Lumpur.

dgn semangat wajanya aku berkayuh smpai kat pantai balok pukul 830am.. budget2 nak ajak FADLI bfast (Fadli Fewit jalan2 dgn family...)... sekali dia ada kat terengganu da.. haha tkpe2 next time... gerak lagi aku ke berserah terus singgah teluk cempedak jap... mana tau sham, anga, cikgu (kawan2 DH/FR kuantan tgh lepak2... ) tapi dorang tkde.. mungkin keje kot.. sabtu pagi... aku meng'layan sebatang rokok terus meneruskan perjalanan ke kuala Rompin.

kayuhan aku melepasi tg lumpur terus ke highway ke arah pekan... mmg jangkaan aku tepat.. matahari takde bagi chan... :P smpai aku terpaksa tutup mulut nak elak muka dari kena sun burn... mmg sadis...

smpai PEKAN... pukul 1~2pm gitu.. terus carik nasik... :P yg peliknya tk dapat lagi nasik2 makan berlauk kampung nih... aku terpaksa bantai nasi ayam.. LAGI.. :P adeh... tapi apa2 pun paling best kat PEKAN papan signboard bgtau Kuala Rompin lagi 86km... fuh.. dah kul 2pm lebih... sempat ker smpai KUala Rompin ikut schedule...

masa aku first aku kayuh PEKAN ke ROMPIN.. aku cakap kat diri sendiri.. ni ler FISRT dgn LAST aku kayuh sini... tapi damn... aku kayuh lagik... cheiss.. tk serik2... sepanjang 80km lebih... in between tak banyak kampung dgn tempat berteduh... PANAS...

bekalan air aku... lebih dari biasa. :) tido aku merata2 tepi jalan... hahaha.. sian.. sian kan?... :P apa2 pun mental... tapi yang penting.. performance tu tk stagnant mcm pagi tadi... :) itu yg best kayuh... FUN...

Lagi 20km nak smpai Kuala Rompin, Pahang

lagi 20km nak smpai Kuala Rmpin auk rehat lama sikit... kat dgn kedai runcit cina. Senang dapat air... air dalam botol ada lagi.. cuma ngada2 nak minum nescafe' la plak.. :P.. hehehe lagi dia ada pangkin/wakaf... boleh baring2... walaupun ada anjing sekor... pedulik.. aku nak rehat... hehe

last aku smpai Kuala Rompin pukul 8pm... dalam 13jam setengah jgk mengayuh... total 182km... tapi misi aku nak makan nasi campur dgn lauk2 kampung tk terjadi lagi... seafood lagi restoren sini... adeh... aku terus msg nuor (PSB) kat mersing mintak tolong ambik aku thari kat Kuala Rompin... hehehe.. malas dah nak ngayuh smpai Mersing.. hehehe.

Walaupun esok tk kayuh.. aku tido awal jgk hri ni... esok nak tgk sunrise.. eceh... :)

Kuala Rompin

a) Cherating b) Kuantan c) PEKAN d) Kuala Rompin (total 182km)

AHAD | FEBRUARY 6, 2011 (HARI LAST)
Pagi ni aku bangun awal.. konon2 nak tgk sunrise... sunrise nyer tk muncul2... hehe awan tebal.... hampeh.. aku relex2 kat pantai... lepak2 makan area chalet nih... tido jap.. bangun thari siap2 balik dgn nuor ke Pasir Gudang...

aku realize kalau aku kayuh ke mersing nih.. mau nak kena ada 3 jam jgk... buat masa nih.. seal kayuh jauh2 dulu.. hehehe... PENAT LA SIAK!... :P kekeke... kalau kayuh pun... akukena pastikan bawah dari 60~70km sehari... hehehe... SANTAI...

CONCLUSION
Kalau kayuhan tu berterusan lalu kampung2... tk tembus kuala terengganu, kuantan, pekan, paka, dungun dgn kerteh... fuh mmg best... sbb secara normalnya bandar ni banyak kereta... udara pun tk berapa segar... pastu... kalau nak masuk bandar mesti jalan akan lari dari pantai... kecuali kuala terengganu lah.. sbb dia ada batu burok... :)

best ke tak... best giler... jumpa orang, berbual.. kongsi pengalaman... jumpa kawan baru... jumpa kawasan baru... nampak kerbau lepak2... pantai timor yang tak lekang dgn pantai yg cantik2... best...

mengisi tanda2 soal orang2 setempat... "TAK PENAT KER??"... ayat lazim bile diorg jumpa kite... :) ada yang cun... ada yang petah bercakap... ada yang malu2 nak tegur... ada yang control2 macho dgn control cun.. ada... tapi tak ada satu orang pun cakap yang perbuatan aku ni membazir ker... bodo ker... siap bagi idea lagi... :) orang2 pantai timor smpai mersing mmg sporting... sangat2 supportive...

nak buat lagi ker tak?? hurm... tk pasti...

total odometer 400km... sepatutnya 450km... sbb aku skip naik HILUX... hahahaha... :P jalan paling rabak antara PEKAN ke Kuala Rompin... jalan paling best... sepanjang pantai timor ke rantau panjang... lepas2 tu best jgk..

AKHIR KATA
thanks buat LEMAN, FAMY dgn ANIS hantar aku kat larkin, JB... berasak2 dgn orang lain yg nak balik raya... KITE bawak beskal kehulu kehilir kejar bus tambahan... nasib baik dapat BUS.

thanks buat MIEP (terserempak kat KERTEH).. teman aku makan thari.. pastu hantar aku naik HILUX smpai CHERATING... siap booking kan chalet tuu... JIMAT tkyah kayuh kat 50km.... hehehe.

lagi thanks buat NUOR...ambik aku kat Kuala Rompin... bawak balik rmh kat MERSING... terubat aku dapat makan masakan kampung... giler sedap. :) tunjuk aku secret2 trail kat AIR PAPAN... balik ikut sayong elak traffic jam... lepak2 minum/makan chendol.. hantar aku kat embrace... pastu balik PG...

korang mmg OSEM... :)
p/s last2 dapat jgk aku makan masakan kampung... hihihi

4 comments:

iyan said...

nice trip nas. next touring ke mana? mn la tau boleh join :)

Nas Plague said...

no problem... :) boleh join... tktau lagi bila next trip dgn kemana... :)

dean said...

next trip nak ikot! tp nak bonceng kat belakang je.. boleh encik nas? hahaha..

emceejalanan said...

menyebabkan sy berkobar2 utk mengumpul pitih utk menyahut seruan en Naz mengangkat DJ.

you remind me of my mother. there's one time she went to China recently, she took a trip to a village by riding horse. HORSE. T__T. kalau dia ckp naik basikal mungkin boleh bawak gaduh. :P